امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

تامین غذای حیات وحش خراسان رضوی در روزهای برفی

  • کد خبر: ۲۱۴۴۸۲
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
تامین غذای حیات وحش خراسان رضوی در روزهای برفی
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی گفت: هم‌زمان با بارش برف و یخبندان و افزایش گشت‌های نظارتی محیط‌بانان استان، علوفه و دان برای حیات وحش و پرندگان در مناطق حفاظتی زیر پوشش تامین و توزیع شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی اله‌پور افزود: در این شرایط آب و هوایی به خصوص در مناطق کوهستانی، وحوش و پرندگان با محدودیت منابع غذایی مواجه شده و ممکن است برای دسترسی به غذا و فرار از سرما به حاشیه روستا‌ها و شهر‌ها پناه آورند.

وی اظهار کرد: در یک هفته اخیر که شاهد بارش برف و باران همراه با یخبندان و برودت هوا هستیم، اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی با افزایش گشت‌ها و پایش مناطق، با تمام توان و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها، نسبت به حفاظت و مراقبت ویژه از حیات وحش برنامه‌ریزی نموده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در چنین شرایطی که برودت هوا و کاهش دسترسی به علوفه و امید یافتن غذا حیوانات را به محدوده سکونتگاه‌های انسانی در شهر‌ها و روستا‌ها می‌کشاند، برخی افراد سنگدل نه تنها حمایتی از آن‌ها نمی‌کنند که با فرصت طلبی این ضعف و نیاز حیوانات را غنیمت شمرده، تفنگ برداشته و اقدام به شکار آنان برای تفریح و لذت می‌کنند.

وی تاکید کرد: از تمام هم استانی‌های طبیعت دوست به ویژه روستائیان و دامداران درخواست می‌شود ضمن پرهیز از نزدیک شدن به حیات وحش، هرگونه تخلف شکار و صید را به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها و پاسگاه‌های نیروی انتظامی، سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ اطلاع دهند.

اله پور ادامه داد: امیدواریم با ادامه روند بارش‌ها تا پایان سال، برخی مشکلات حیات وحش در زمینه کمبود علوفه و کم آبی کاهش یابد.

وی گفت: تمهیدات لازم برای کمک‌رسانی و امداد به حیات وحش در سطح استان خراسان رضوی نیز همانند سال‌های گذشته توسط گروه‌های ثابت و سیار زیست محیطی فراهم شده و یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف علاوه بر کار حفاظت از حیات وحش به توزیع علوفه خشک و دان برای تغذیه و حوش مشغول است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->